Verzwaringsdekens voor senioren - gezonde slaap zonder slaappillen

Verzwaringsdekens voor volwassenen en senioren

Het is een fabeltje dat oudere mensen minder slaap nodig hebben. Slaap helpt ons lichaam te regenereren, onze immuniteit te versterken en ons welzijn te bevorderen. Senioren moeten zich 's ochtends op hun gemak voelen en klaar zijn voor de dag. Maar de vraag is hoe je op oudere leeftijd nog steeds kan genieten van een gezonde en lange nachtrust? Waarom zijn verzwaringsdekens bovendien een goede oplossing voor senioren?

Waarom ouderen niet kunnen slapen?

Er zijn genoeg oorzaken voor slapeloosheid. Je kan bijv. denken aan maag- en darmproblemen, problemen met het zenuwstelsel of andere ziekten en aandoeningen die ervoor zorgen dat je slecht slaapt. Problemen met het zenuwstelsel is een grote oorzaak voor slapeloosheid bij mensen. 

Bij ouderen is het zenuwstelsel al enigszins verzwakt en blootgesteld aan stress, dat veroorzaakt wordt door werk, gezondheidsproblemen en een mindere mate van onafhankelijkheid. Dit heeft allemaal invloed op de stimulatie van je zenuwstelsel, wat vervolgens kan leiden tot slapeloosheid. 

Het is ook de moeite waard om te vermelden dat je hierdoor in een neerwaartse spiraal terechtkomt - als we niet kunnen slapen, dan worden we nerveus en gaan we hierover piekeren. Dit zorgt er vervolgens voor dat het nog moeilijker wordt om in slaap te vallen. 

Bepaalde neurologische aandoeningen komen in onze oudere jaren helaas ook voor - Alzheimer, Parkinson of depressie zijn hier de meest voorkomende voorbeelden van. Hierdoor wordt je nachtrust ook beïnvloed.  

Verzwaringsdekens - een gezonde slaap zonder slaappillen of medicatie

Een verzwaringsdeken ziet er niet anders uit dan een normaal deken of dekbed. Het geheim van deze speciale dekens zit hem in het gewicht. Een verzwaringsdeken is speciaal gemaakt voor jou. Op basis van je lengte en gewicht wordt de maat en het gewicht van een verzwaringsdeken bepaald. 

Een verzwaringsdeken voor senioren is een alternatief op slaappillen of andere verslavende medicatie. Hoe werkt het nou precies? Dat is heel simpel. Het gewicht van de deken wordt gelijkmatig over het hele lichaam verdeeld. Dit wordt ook wel diepe druk aanrakingstimulatie genoemd (DPTS). Zo worden drukpunten op je lichaam (spieren,pezen en gewrichten) gestimuleerd door de subtiele druk van de verzwaringsdeken. Dit zorgt ervoor dat je ontspant en kalmeert.

Door de druk van de deken gebeurt er ook nog iets speciaals in je lichaam. Het zorgt ervoor dat er meer serotonine (gelukshormoon) vrijkomt in het lichaam. Mensen met depressie, neurose, autisme en andere gerelateerde aandoeningen hebben vaak een een tekort aan serotonine. 

Therapeuten merken ook op dat mensen onder een verzwaringsdeken minder bewegen. Hierdoor is het makkelijker om trillende handen of andere lichaamsdelen te onder controle te houden. 

Een verzwaringsdeken zorgt ook ook voor een veiliger gevoel en reduceert paniek- en angststoornissen gedurende de slaap. Ze hebben ook een positieve invloed op RLS (Restless Legs Syndrome), Parkinson, angst- en paniekaanvallen, narcolepsie, depressie en vele andere aandoeningen.

Hoe herken je een goed een gezonde nachtrust?

De kwaliteit van je slaap wordt bepaald door de lengte ervan en hoe lang het duurt om in slaap te vallen, of je ongestoord de hele nacht kalm doorslaapt en of je de volgende dag genoeg energie hebt om de dag door te komen.

Er wordt aangenomen dat je slaap niet minder dan 6,5 uur mag duren. Dit geldt ook voor ouderen. Je kunt deze momenten van ontspanning niet missen, omdat het net zo heilzaam is voor je lichaam als de supplementen en medicijnen die senioren elke dag consumeren. Het is zelfs nog belangrijker, omdat het op een natuurlijke manier voor regeneratie en welzijn zorgt. 

Een andere belangrijk kenmerk voor een gezonde nachtrust is continuïteit. Wakker worden tijdens je slaap is heel natuurlijk. We worden allemaal tijdens het slapen weleens wakker voor een fractie van een seconde. Dit zonder dat we het doorhebben. Echter is het belangrijk dat deze zogenaamde "pauzes" in je slaap niet langer dan 30 minuten duren. 

Volgens artsen is het ook heel belangrijk of je een goede en gezonde nachtrust krijgt. Het is de moeite waard om aan je familieleden of dierbaren te vragen of je onrustig slaapt of last hebt van andere slaapstoornissen zonder dat je het doorhebt.

Voor de rest ligt het allemaal voor een groot deel aan je welzijn en energie. Deze haal je ook uit een goede en gezonde nachtrust.


Laat een reactie achter

Hou er rekening mee dat reacties voor publicatie eerst goedgekeurd dienen te worden